Instapklas
1ste kleuterklas
2de kleuterklas
3de kleuterklas
1ste leerjaar A/B
2de leerjaar A/B
3de leerjaar A/B
4de leerjaar A/B
5de leerjaar A/B
6de leerjaar A/B
blanco


6. KLASSENNIEUWS pijl vierde leerjaar

 
4LA klas van juf Martine   4LB klas van juf Jolien


lijn






Druiven

We startten ons thema rond de druiventeelt met een bezoekaan een serrist uit Maleizen, Gilbert. Hij vertelde ons van alles over zijn werk in de serre en toonde ons zijn prachtige druiven.Na ons bezoek kregen we ook twee soorten druiven mee om van te proeven, heerlijk waren ze!
In de klas leerden we ook over de geschiedenis van de druiventeelt. Als afsluiter van het thema, gingen we naar het Druivenmuseum in Overijse. Daar mochten we in groepjes zelf op zoek gaan. We kregen vragen die we in het museum moesten opzoeken. We hebben hier flink aan meegewerkt waardoor we veelantwoorden gevonden hebben. Gelukkig maar want nadien volgde er een quiz! Iedereen deed uitstekend druivenzijn best en de meeste groepen hadden veel antwoorden goed, een dikke proficiat! Omdat we zo flink waren geweest in hetmuseum, gingen wepicknicken in de speeltuin van Overijse. Nadien mochten wedaar natuurlijk ook nog even spelen en keerden we uiteindelijk te voet terug naar school.
Normaal gezien zouden we ook nog druiventaartjes gemaakt hebben maar het zijn appeltaartjes geworden omdat juf Martine veel appels gekregen had. We maakten ons eigen appeltaartje en mochten hiervan nadien heerlijk smullen, hmmmm!

  lijn
camera




Een gezellig dagje in het bos…

bosNa een moeilijk dictee vertrokken we naar het bos. Iedereen had zijn fluohesje, laarzen en regenjas aan. Gelukkig was de zon nog even van de partij. We stapten zo een klein uurtje. Eindelijk… we waren er. De juf toonde ons de verschillende lagen van het bos. We ontdekten de mooie kleuren van de herfst. We luisterden aandachtig naar de geluiden van het bos. We voelden, ruikten… van het bos.
Na een luchpauze mochten we spelen in het bos. We gleden van de helling. We bouwden kampen. Onze kleren zagen er lief uit. Die wasmachines zullen draaien vanavond.
Na een hevig fluitsignaal van juf Mia verzamelden we opnieuw. Iedereen nam zijn rugzak en we stapten richting school. Daar konden we nog wat uitrusten, werken en dan naar huis.

  lijn
camera



Wafels 4L

wafelOm kwart voor negen begonnen we met wafels bakken. We smolten boter, roerden en klopten het eiwit stijf. Alle ingrediënten werden ook zorgvuldig afgewogen. Stiekem proefden we van het deeg. Het moest ook nog even rusten. Dan kon het echte bakken beginnen. We kregen hulp van Christine. Zij zorgde ervoor dat we ons niet verbrandden aan het hete wafelijzer. Iedereen mocht het eens proberen. Het lukte ons heel goed. We bakten meer dan honderd wafels .
Ook in 4B bakten ze wafels. Zo hadden we er een hele boel.
Om half drie verkochten we de wafels aan de leerlingen van de andere klassen. In geen tijd waren alle wafels weg. We hadden ruim 200 euro verdiend. Deze centen schonken we aan BROEDERLIJK DELEN. Aan alle kinderen alvast een dikke proficiat.

  lijn
 


Weekopening 4B/3A

In februari was het de beurt aan de kinderen van 4B en 3A om een weekopening voor de ganse lagere school te verzorgen. Bij de kinderen van 4B stond de 'tijd' centraal, de leerlingen van 3A stonden dan weer stil bij het begrip 'liefde'. Tijdens deze weekopeningen toonden de kinderen hun muzische talenten (zingen, dansen, knutselen, toneel spelen, voordragen, …) én zorgden ze ervoor dat we met de hele school telkens vol goede moed de nieuwe week invlogen. Tof!

 

  lijn
ballen


Alles met de bal

We mochten in een doorschuifsysteem met allerlei soorten ballen spelen. Het waren geen typische sporten zoals basketbal of voetbal. We ontdekten nieuwe balspelen. De ene sport ging al vlotter dan de andere. We hebben ons goed geamuseerd!


  lijn
camera

 

pop

Speelgoedmuseum

We trokken samen met het derde leerjaar naar het Speelgoedmuseum in Mechelen. We ontdekten de geschiedenis van het speelgoed. Waar speelden de kinderen vroeger mee? Hoe is het speelgoed veranderd? We mochten in de namiddag ook zelf spelen. Weer een leuke dag achter de rug!

 

  lijn
schim

Schimmenspel

In een groepje van vijf leerlingen kregen we de opdracht om een schimmenspel te maken van een kleuterprentenboek. We verdeelden de rollen, kozen een verteller, maakten de personages en oefenden de tekst in. Daarna nog wat oefenen achter het doek en dan was het tijd voor de voorstelling! De kleuters en het 1ste leerjaar kwamen kijken. Dat was een spannend moment voor ons… Wat was het fijn om dit te mogen voorstellen!

 

  lijn
dino

 

 

 

 

camera




Dinomuseum

In het dinomuseum gingen we met een vragenlijst op zoek naar de antwoorden over de dino’s. We zochten en vonden uiteindelijk alle antwoorden. Sommige vragen moesten we niet eens opzoeken omdat we al heel wat wisten over de dinosaurussen. We leerden veel bij en zagen ook hoe de dino’s vroeger leefden en eruit zagen. Weer een leerrijke uitstap!

 

  lijn
camera




Paaskippenkippen

Voor Pasen maakten we leuke paaskippen! Eerst moesten we een ballon bekleven met lijm en krantenpapier. We moesten zorgen dat we genoeg laagjes kleefden. Nadien mochten we onze kip afwerken. Eerst schilderen, daarna de pootjes, de kam, het bekje,… Het eindresultaat was leuk om te zien. Zoveel kleurrijke kippen bij elkaar!

 

  lijn
camera




App – klaar

Op donderdag 27 april gingen we naar de Bosuil voor een workshop met de Ipad. Eerst mochten we in groepjes foto’s maken van details in de ruimte. Nadien moesten de andere groepen zoeken vanwaar de foto’s kwamen. Sommigen maakten echt mooie detailfoto’s! Nadien moesten we op zoek naar textuur in de ruimte om te fotograferen en om nadien ook mee aan de slag te gaan voor ons kunstwerk. We maakten een kunstwerk met verschillende soorten textuur op papier. Maar we maakten per twee ook een kunstwerk op de Ipad. Er werden enkele echte kunstenaars ontdekt!

 

   
   
Copyright © 2002-2017 VZW Parochiescholen Maleizen – Tombeek. Alle rechten voorbehouden.
Parochieschool Maleizen Terhulpensesteenweg 524, 3090 Overijse Tel. + Fax 02 687 38 75 E-mail: email